MARRAKECH 19 - 26 OKTOBER 2012

Reisverslag Marrakech 19 - 26 okbtober 2012

4u30 vertrokken in Waregem

Op naar Beauvais.
Vlotte rit maar wel concentreren geblazen in het natte en donkere weertje.

In de vertrekterminal alles nog rustig.
Tijd voor koffie en croissants en ... een tandje..
Hilarisch begin!

Check in desk gaat maar niet open... Tot we ontdekken dat we in het verkeerde gebouw staan!

10 minuten voor de check in balie sluit kunnen we de valies afgeven, oef!
Dan nog effe aanschuiven voorbij douane en hop de lucht in.

Rond 10 u plaatselijke tijd geland.
Papieren invullen , paspoort controle en hop... valiesje zoeken

De band ligt al stil, niemand meer te bespeuren, ook mijn valies niet...

Na wat zoeken vinden we een valies in een hoek naast de band ! Oef!

Taxi van de Riad Moullaoud wacht ons op.

Na ritje door de drukke stad stopt hij plots en laadt hij onze koffers over in een grote bakwagen Een oud ventje begeleidt ons verder te voet door nauwe stofferige steegjes, vol ezels, brommerkes,....

Plots houdt hij halt aan een mooie houten deur en zijn we waar we moeten zijn. Een mooie Riad bestaande uit 4 huizen met een wirwar van salonnetjes, fonteinen, trappen en nog eens trappen! Een prachtig dakterras met schitterend zicht op het Atlasgebergte, en vele mooie hoekjes, mooi ... Heel mooi!
Weer een trap en daar is onze 'suite ivoire'.
Salon, aparte slaapkamer en badkamer  in twee verdiepen, prachtige versieringen, houtsnijwerk, tadelakt,...

We  installeren ons en duiken dan de soeks in (met een plannetje op zak, anders vinden we hier nooit onze weg terug).

Uitblazen doen we bij "café des épices" , inclusief stro-hoed .
Heerlijk verder slenteren en verdwalen, en onderweg wilden die mannen ons toch wel iets aansmeren tegen gesnurk zeker  :-)

's Avonds op naar het Jeema El Fna plein, wat een ervaring! Moeilijk te beschrijven, je komt ogen te kort!
We riskeren ons; en doen ons tegoed aan één vd. talrijke eetstandjes: voor 14€ in totaal, wel genen alcohol ;-(

Daarna nog een glaasje wijn in onze Riad, nadat we die eindelijk hadden terug gevonden!

Toch wel effe spannend, want een local (berber) wilde ons absoluut de weg tonen naar Place Mouckef ! Hij gaf maar niet op...
Ik vertrouwde het niet echt meer, nadat 2 jonge gasten beweerden dat het plein de andere kant op was en na wat doorvragen lieten verstaan dat het niet echt veilig was...
Die rare kwiet bleef echter maar aandringen, en nadat we ons kwaad maakten, droop hij uiteindelijk af, oef ....

En daar was plots "onze" mooie deur! En tijd voor dat wijntje, maar waar was diene salon ook weer?

...

Heerlijk geslapen, alhoewel veel lawaai rondom ons kamer, precies iemand die een deur wou open beuken :-o

's Morgens heerlijk ontbijt op het dakterras, in alle stilte. Precies rustig op straat.....  Neen Alain!  Neen!!!  :-)  Tot we weer buiten staan met onze koffers... Ezel-file in de straat, niet te doen!

Een helse taxi rit met opdringerige kinderen.

Op naar Kenzi Club Agdal Medina.
Chique dinges.

Namiddagje luieren aan de pool, na de tajine les:

"en wat hebben we geleerd?"

Vlees eerst aanstoven

Ajuin bij en kruiden (p&z&marokaanse gember)

Groenten er rond schikken en tomaat en koriander er bij

30a 40 minuten op 't vuur zetten

Hoofdstuk brommerkes: ben je 't leven beu?
Rij hier dan zeker eens met een brommerke!! Niet te doen, ze vliegen overal tussen , hebben nog nooit gehoord van verkeersreglementen, duiken overal op en in diverse bezettingen. Soms zitten ze alleen, vaak met 2 of met 3, zelfs af en toe met 4! Of samen met een schaap! Jawel!

Zondag

Ons met de 'navette' laten afzetten aan het plein THE SQUARE (Jeema El Fna)...
Waar je ook bent, altijd wel iemand die je absoluut de weg naar het plein wil tonen: "THE square: that way sir!" En 2 minuten later ligt het in de andere richting!

En of je nu naar 'de square' wil of niet, de weg er naar toe zullen ze je wijzen!

Vanaf 'de square'  te voet al rond (om de soeks te vermijden) naar de 'Tanneries' gewandeld.

Bijzonder arme buurt
Geur valt mee, wat mannen zitten huiden de spoelen in vieze kuipen. Gidsen dringen zich op en kunnen nu ook al in € rekenen. Even terug naar gisterenavond: romantisch diner in het à-la-carte resto vh hotel. Ware het niet dat daar een ventje op één of andere gitaar zat te tokkelen, neen , t klonk echt niet als muziek!
Als hij plots nog begon te zingen en zijn hoedje op mijn hoofd kwam zetten was de romantiek ver te zoeken :-(  Daarna nog even gaan 'chillen' aan het zwembad...
Enne zwembad 2 was verwarmd! Van decadentie gesproken!

Overdag eerst Jardin Majorelle gezien (met de groeten van YSL)

Prachtige tuin.
Heerlijke koffie.
Erna de "Fontaine Chrob-et-Chouf" gezocht en voorbijgelopen wegens zo spectaculair! hahaha!

Dan naar de Merdersa, de vroegere koranschool , adembenemend mooi!
Daarna terug nr "café des epices" (even rusten), én tijd voor een scheerbeurt  voor mijn ventje. Chique tent waar de kuisvrouw al 10 jaar dood is en waar ze last hebben van een grondverzakking!
Plots komen 2 mannen de boel inspecteren, en op hun knieën zitten ze te turen naar een donker gat in de vloer, om nadien weer even snel te verdwijnen zonder iets te doen! Maar wel een baby-velleke in retour en een ervaring rijker!

Nadien onderwacht nog een mooie Riad ontdekt en muntthee geslurpt.

...

Momenteel zitten we op de bus richting Essaouira, wat  een belevenis!

Gisteren de bus geboekt en betaald, en was dus spannend of we er wel degelijk gingen op geraken...

We moesten om 12u10 aanwezig zijn om te vertrekken om 12u30.

Inderdaad, 't is ondertussen 14u gepasseerd ;-) !!

Bij het reserveringsbureautje alleen al zat wel 6 man binnen , ze duwden ons andere tickets in onze handen en verwezen naar perron 7 van het busstation.

Al zeker 20 man op post met pak en zak!! Blijkbaar trekt iedereen rond deze tijd richting familie voor het Offerfeest! We zien zelfs schapen die op de bussen geladen worden !!!

En ja, ze leven nog, nog efkes toch ...  haha :-)))

Na lang wachten en heel veel chaos eindelijk de bus, tja bus... 'k  Zal blij zijn als we zonder panne ter plaatse geraken! 't Was alvast vechten voor een plaatsje !!!

We stoppen net om te tanken, schoon station haha :-) ... Maar als we in panne vallen zijn we hier aan t goede adres want 't ligt hier vol oude motor onderdelen!!

.....

Hier ben ik weer.
Laatste verslag vanop het vliegtuig (terugreis)

Over Essaouira, of Swira voor de vrienden.

Wat een hotel, Le Medina'!!!!

Op het eerste zicht niet spectaculair, maar hier wordt service wel bijzonder hoog in het vaandel gedragen!!

Bij aankomst mogen we direct plaatsnemen in het salon.
Belletje rinkelt en we krijgen vochtige handdoekjes om ons te verfrissen.
Zalig!!!!

Daar komt een tweede juf aangelopen met verse muntthee en koekjes
Wat een ontvangst!
Dan naar onze kamer met zicht op de tuin, een upgrade!

Tijd om te douchen en het stof van ons af te spoelen.

Daarna gaat het bergafwaarts met mijn darmflora.
En blijven we in het hotel (lees: dicht bij het toilet)

Sedert het ontbijt nog niets gegeten eigenlijk, ook geen honger, vast al een teken aan de wand :-/

Even naar de bar.
Een lesje in serveerkunst:
Hoe serveer ik een cola?
Leg een geborduurd stoffen servietje op tafel.
Zet hier een glas op.
Schenk cola in het glas.
Leg naast het glas een 2de servietje, zet hier een glazen kannetje op.
Schenk de rest vd cola hier in en verwijder het flesje.

Zet dan ook nog een zilveren plateautje er bij met zilveren potjes met chips, netjes vertikaal gerangschikt, met wortelstaafjes, olijfjes,...
man, man!

Tijd voor een verkwikkende nachtrust.

's Morgens al iets beter, maar durf nog niet eten.

Wandeling langs de prachtige kustlijn en de woeste zee.

Gino wel al honger (dat stokbrood heeft het geweten ;-))
Dan op naar de medina.

Stuk rustiger dan in Marrakech.
Minder opdringerig, gezellige pleintjes.
Lekker slenteren, kijken, genieten ,...

Late namiddag terug naar het hotel.
Even luieren aan het zwembad.
Water toch wat frisjes....

Zin in Hammam....
We informeren in de Spa vh hotel.
Alweer geluk, we kunnen nog om 17u30!
Badjasje oppikken op de kamer, dju wat is iedereen hier toch vriendelijk zeg!!

Hop, prachtige gezellige hammanruimtes, rustruimte met fontein, gedempt licht.
Daarna worden we vakkundig onder handen genomen en van kop tot teen gescrubt met bruine zeep met eucalyptus, zalige verwennerij!
We komen buiten met een kilo dode huid minder en een baby velletje!
Wat deed dat deugd zeg!

Ons nadien opgekleed en hop taxi in op zoek naar ons restaurant voor de avond.

'La Licorne' staat goed aangeschreven in de 'trotter' dus zal het wel meevallen.

Er springt nog een jongedame bij ons in de taxi en die weet gelukkig te vertellen dat we er met de taxi niet kunnen geraken wegens 'in de medina'
Terug naar af haha....
Taxi zet ons uiteindelik aan de dichtste poort af vlak aan de haven.
Resto ligt vlak aan de stadswal, je hoort de zee er tegen knallen!
Zalig dat geluid!!!
Gino heeft zo een vermoeden dat ik in een vorig leven nog een zeemeermin ben geweest ;-)
Tja, ik heb toch wel iets met die zee...

Eerst apero op dakterras in de buurt
Mooi maar duur.

Daarna dus naar "La Licorne": prachtig gebouw, schitterend gerestaureerde meubels,
zeer vriendelijk onthaal en inderdaad zaaaalig lekker eten!!!
Fijne pastillas, de zoete variant én die met zeevruchten geproefd.

En dan... beste couscous-royal ever!
Bijzonder fijn, licht en heerlijk mals vlees! Subliem,maar veel te veel!!
Topadres en dat voor 30€ pp inclusief fles wijn!

Tegen dat we weer op onze kamer komen zijn de gordijnen dicht, licht gedimd, ligt ons bedje open en ligt er een chocolaatje op ons hoofdkussen
en... is zelfs het toiletpapier weer op een driehoekje gevouwen , zot zijn ze !

Moe maar voldaan duiken we ons zalige bedje in.

Volgende ochtend een verkwikkende wandeling op zoek naar
'Le Café Gourmande' , ontbijttipje uit 'de trotter', Franse eigenaars...
Ik weet ondertussen waarom Gino hier naar toe wou komen:
Taartje met frambozen als ontbijt-dessert ;-)

Terug naar de haven.

De visrestaurantjes/tentjes liggen er allemaal samen en proberen ons uiteraard te lokken.
Je kiest er je vis per kilo en dan prepareren ze die voor jou
't Is er vrij rustig, maar toch wagen zich enkele toeristen...
Gelukkig lazen we dat je hier moet opletten en best enkel eet als de vissers zijn uitgevaren...
Wegens de woeste zee is dit zeker niet het geval.... Geen visjes voor ons dus!

Op naar de stadswal.
Schitterend schouwspel van de zee tegen de rotsen.
Prachtige plek.
Verder de medina ingedoken.

Enkele straten worden afgeraden, in het donker blijkt achteraf.
 (gelukkig is het nog klaar ;-))
We lopen langs de markt.
Wat een drukte zeg... Iedereen is volop inkopen aan het doen voor het offerfeest, we komen weer ogen te kort!
Messen worden vollen bak geslepen, schapen (nu nog levend) worden vervoerd in karren (er heeft er zelfs enen zijn vrouw mee in zijn kar)....

Munt, koriander, kruiden, koekjes, groenten, kleren, gedroogde vijgen en dadels,...
Enne ...aanmaakblokjes verkopen ze per stuk!!!

Een echte heksenketel, niet normaal!

Ook de coiffeurs doen gouden zaken vandaag en de droogkuis
draait op meer dan volle toeren!

Even pauze op Place Moulay El Hassan

Heerlijke salade met geitenkaas en tabouleh in de zon...
Tot we moeten vluchten voor een plotse regenbui.
Hilarisch ! Koffie (George Clooney monsieur, vous êtes George, non, non, seulement la nuit) onder het afdak dan maar
(dienen viezen Duitser kon minder lachen)

En dan nu op koopjesjacht, maar de straten zijn ondertussen wel veranderd in een modderpoel.

Hier bieden ze je af en toe ook drugs aan, in Marrakech niet meegemaakt
'Wanna get high sir?'
Bij juwelier origineel khol-potje gevonden dat kan dienst doen als juweel!
Ikke blij ;-)
Tijdens het kopen van de lokale arganolie (cooperative des femmes gesteund) ontdek ik de originele khol en krijg uitleg: synthetische is zwart, de echte donker grijs, aanbrengen doe je met speciaal stokje, even nat maken.
Stokje dat we later gaan zoeken bij kruidenier en vinden , ikke weeral blij

Babouchkes onderhandeld, maar waarschijnlijk toch nog te veel betaald?
Tja, het was leuk en de verkoper vond dat we goed konden onderhandelen ...zal wel!

Haja, lekkere koekjes gekocht ook natuurlijk
Zelf mogen uitkiezen met een tangetje in allemaal verschillende afgesloten vitrines.

Niet zo mooi als die speciale luxe-patisserie in Marrakech maar precies even lekker en goedkoper ;-)

Apero in ' Le Patio' , alweer een prachtige, gezellige zaak !
Ze hebben hier echt verstand van inrichten, sfeervolle verlichting en het creëren van gezelligheid !

Moegeslenterd weer naar ons luxe oordje en nog even de Hammam ingedoken, Zalig gevoel!

's Avonds weer de stad in, resto dat we wilden uitproberen (alweer in een luguber steegje) blijkt  dicht.
Optie 2 ziet er minder gezellig uit, dus maar terug naar La Licorne.
En we hebben er geen spijt van: vissoep en salade marrocaine, filet de boeuf en tajine au poulet, heerlijk!
Toch maar een dessert: glace au whiskey en marquise au chocolat (een bommeke!).

Terug in het hotel vinden we naast onze dagelijkse dosis chocolade ook post!
Aankondiging vd speciale menu's voor het offerfeest en een uitnodiging om deel te nemen aan een ceremonie...

Laatste ochtend
Ontbeten in het hotel.
Formidabel buffet!

De ceremonie:

We worden meegenomen naar de keuken vh hotel.
Lopen door de keukengangen naar achter.
Plots komen we in een soort refter waar en prachtig buffet staat opgesteld!
Vol marrokaanse koekjes, gebak, pannenkoeken, thee, fruitsap, melk met oranjebloesem,....

De directeur vh hotel heet ons welkom en vertelt dat dit de manier is waarop het offerfeest in alle families start.

Zijzelf doen dit voor hun werkend personeel, zodat ze ook het offerfeest te kunnen vieren. én deze momenten willen ze ook delen met hun hotelgasten
Om stil van te worden , zo bijzonder...
Het personeel stroomt stilaan toe en doet zich te goed.
Dan worden we verder meegenomen door de catacomben vh hotel en wordt er plots een schaap aangevoerd en jawel hoor... ritueel geslacht....

Het is snel gebeurd, en er vormt zich langzaam maar zeker een donkerrode plas op de grond... Straf, dat we ook dit hier meemaken.

We mogen het versnijden vh schaap ook nog meemaken als we willen, maar dat laten we aan ons voorbijgaan, want onze taxi wacht.

Onze poging gisteren om een bus te reserveren naar Marrakech draaide op niets uit.
Want wegens het offerfeest rijden er zo goed als geen bussen!

En deweinige bussen die er zijn, zitten helaas al zo vol als een ei.

Op naar plan B dan maar...
Ons hotel weet alweer raad!
Privé taxi zal ons rechtstreeks naar de luchthaven brengen
Vertrek voorzien tegen 11u.
Alweer opgelost en 't zal ons ook wat bus-stress besparen.

Alhoewel ...
Luxe Vito perfect op tijd.
Even dutje onderweg.

Tot we plots aan de kant staan met platte band!
Krik blijkt niet te werken :-(
Dan maar op zoek naar grote keien.
Na klein half uurtje is 't opgelost en kunnen we verder.

Gelukkig dat dit niet gebeurde met een bus!

Ruim op tijd op de luchthaven geraakt.

Wat een afsluiter van een heel bijzondere week in bijzonder land!!!!